Yksin ei tarvitse pärjätä! Vahvakin tarvitsee rinnallakulkijan.

By Terveisin Hanna - 14 toukokuuta

*Koettele kaikki tämän blogin kirjoitukset Raamatun Sanan kautta.*

Oletko ollut elämässäsi tilanteessa, kun kaikki tuntuu kaatuvan päälle? Onko sinut opetettu tällaisissa tilanteissa pienestä asti pärjäämään omillaan? Sanottu, että itse pitää osata selviytyä ja huolehtia itsestään.

Onko sinulle sanottu, että olet vahva? Tällä en siis tarkoita fyysistä vahvuutta, vaan henkistä vahvuutta. Onko sinulla ollut tunne, että niissä hetkissä tunnet itsesi kaikkea muuta kuin vahvaksi? Tai ainakin toivoisit, ettei sinun tarvitsisi olla vahva, vaan sinulla olisi joku joka voisi olla puolestasi se vahva?

"Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. 

-Evankeliumi Matteuksen mukaan 11:28

Minä olen toivonut. Olen koko elämäni taistellut. Olen käynyt sellaisia kokemuksia läpi, joissa olen kuin seissyt suuren härän edessä punainen lippu kädessäni. Olen yrittänyt selviytyä parhaani mukaan ja löytää toivon toivottomistakin tilanteista. Olen yrittänyt oppia niistä vaikeimmista elämänvaiheista ja tapahtumista.


Olen törmännyt elämässäni siihen, että kertoessani elämäntarinaani ihmiset sanovat minun olevan vahva ihminen. Että olen vahva selviytyjä.

Ei. Minä en todellakaan ole vahva omin voimin selviytyvä ihminen. Sillä, kun yritin olla vahva ja selviytyä yksin, eksyin vaan entistä pahemmin.

Lue myös: Syntisen rukous

Yksin ei tarvitse jaksaa ja pärjätä. Sinun ei tarvitse olla vahva ja yrittää seistä omassa voimassasi. Sinun ei tarvitse käydä taistelua omin päin! Sinulla on lupa kaivata tukea. Sinulla on lupa nojata silloin, kun on vaikeata. Tiedäthän sen?

Herra haluaa, että me nojaamme Häneen. Itseasiassa kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että jos yritämme pärjätä itseksemme ja tehdä oman päämme mukaan asioita, se päätyy yleensä epätoivoiseksi räpiköimiseksi ja pään toistuvaan seinään hakkaamiseen.

Älä uuvu maailman äänen alle. Nojaa Herraan!

Jumala on suunnitellut meidän elämämme. Hänen tahtonsa ja suunnitelmansa tulee aina toteutumaan. Herra ei kuitenkaan koskaan tee asioita sinun kiusaksesi tai niin etteivät asiat olisi lopulta sinulle parhaaksesi. Asiat elämässämme eivät vaan välttämättä mene aina kuvittelemallamme tavalla.

Eikä elämä ole helppoa. Se ei sitä uskossakaan tule olemaan, sillä me elämme maailmassa, joka on paha. Mutta uskossa me voimme nojata Jeesukseen. Vaikeiden tilanteiden keskellä me tiedämme, että Herra kulkee vierellämme ja pahimpien hetkien yli Hän jopa kantaa meitä, koska yksin emme selviäisi.

Jeesukselta me saamme taisteluvarustuksen, jonka turvin me selviydymme, emmekä kaadu arjessamme. Hänen voimassaan me selviämme. Emme omassamme, vaan Hänen.


Rakas ystävä, luota Jeesukseen Kristukseen. Hän ei anna sinulle tapahtua mitään, mikä ei olisi loppupeleissä sinulle hyväksi. Sinun ei tarvitse seistä yksin vahvana. Jeesus seisoo rinnallasi ja voit milloin tahansa nojata Häneen.

Jaan sinulle vielä tähän loppuun erään itselleni merkittävän tarinan, jonka kuulin jo ensimmäisen kerran rippileirillä. Siunausta sinulle rakas ystäväni! 

Eräänä yönä näin unta, että kuljin rannalla Jeesuksen kanssa. Tummalle taivaalle heijastui tapahtumia elämästäni. Jokaisessa kuvassa näin hiekassa kahdet jalanjäljet, toiset olivat minun, toiset Jeesuksen.  

Kun viimeinen kuva avautui eteeni, etsin katseellani jalanjälkiä hiekasta. Huomasin, että aina elämäni vaikeimpina ja surullisimpina hetkinä jalanjälkiä oli jäänyt vain yhdet. Sitä en voinut ymmärtää, ja siksi kysyin Jeesukselta, mitä tämä merkitsi. 

”Herra, lupasit, kun lähdin seuraamaan sinua, että kuljet kanssani koko matkan. Mutta nyt näen, että elämäni vaikeimpina aikoina hiekkaan on jäänyt vain yhdet jalanjäljet. Miksi jätit minut yksin silloin, kun tarvitsin sinua kipeimmin?”

Jeesus vastasi: ”Rakas lapseni, en ikinä jätä sinua yksin kärsimyksiin ja koetuksiin. Näit vain yhdet jalanjäljet siksi, että minä kannoin sinua.”

Sinua saattaa kiinnostaa myös tämä: Rakkauden kaipuu sai aikaan miellyttämisen tarpeen ja läheisriippuvuuden 

  • Share:

You Might Also Like

0 kommenttia