Miten olla lähellä Jeesusta?

By Terveisin Hanna - 09 huhtikuuta

*Koettele kaikki tämän blogin kirjoitukset Raamatun Sanan kautta.*

Miten olla lähellä Jeesusta? | Uutena uskossa voi olla vaikeata tietää mistä aloittaa. Mistä tietää miten tulla lähelle Jeesusta? Mikä on kaikista tärkeintä ja miten omaa uskoa voi vahvistaa ihan perusarjessa?

Kuuluuko uskossa ollessa noudattaa tiukkoja rutiineja, sääntöjä ja ohjeistusta? Mistä löytää aikaa oman uskon harjoittamiseen? Mitä, jos joskus tulee päiviä, jolloin kiire ja stressi vie kaiken huomion?

Miten ihan tavan tallaaja voi omassa arjessa olla lähellä Jeesusta? Vaatiiko se suuria ponnisteluja ja juhlallisia menoja?

Voin lohduttaa: Ei tarvitse. Jeesuksen lähelle on helppo tulla, olla ja jäädä. Se ei vaadi ponnisteluja, eikä suuria eleitä.

Tässä postauksessa kerron sinulle viisi helppoa tapaa, jolla itse olen lähellä Jeesusta ja jotka voi kuka tahansa ottaa osaksi omaa elämää.

Näin pääsen lähelle Jeesusta

Vaikka itse olen ollut seurakunnan toiminnoissa mukana lapsesta asti, tiedän nyt ettei uskoni ole ollut vahva. Jos nimittäin uskoni olisi ollut vahva, ei paholainen olisi päässyt elämääni. 

Tuolloin kävin kyllä ahkerasti seurakunnassa, mutta tietyt asiat tuntuivat vierailta ja vaikeilta. Ne jopa nauratti ja kun näin ihmisten tekevän niitä asioita, ne aiheuttivat minussa kiusaantumisen tunnetta. Pidin vahvasti uskossa olevia ihmisiä "hihhuleina".

Muistan myös miettineeni, että miten jotkut silloiset kaverini löysivät rukouksiin sanansa. Minun piti aina rippikouluisosena ollessanikin kirjoittaa rukoukset etukäteen paperille, jotta keksin mitä sanoa. Ajattelin, että rukouksen pitää olla jotakin ylimaallista. Hienoja sanoja toistensa perässä, jotka muodostavat täydellisiä lauseita ja kirkkaan ajatuksen, sekä punaisen langan. Voi kuinka harhateillä olinkaan.


Raamattu tuntui minusta vaikeaselkoiselta paksulta järkäleeltä, joka sisälsi vaikeita sanoja ja nimiä ja jossa puhuttiin ihmeellisin vertauksin, joita en ymmärtänyt ollenkaan. Osasin Raamatusta ne perinteiset Jeesuksen opetukset ja luomiskertomuksen, mutta siihen loppui mielenkiintoni kyseistä opusta kohtaan. Se kertoo siitä, kuinka hukassa jo tuolloin olin.

Kun tulin uskoon vuosikymmeniä myöhemmin, minulle annettiin ensimmäisenä käteen Uusi Testamentti ja annettiin tarkat ohjeet, miten minun kannattaa jatkossa tehdä. Kokosin tähän postaukseen ne "ohjeet" joita minä sain ja joita olen siitä lähtien päivittäin pyrkinyt tekemään.

Sinua saattaa kiinnostaa myös tämä: Menneiden pelkojen voittaminen ja uusi alku

Kuinka otin Jeesuksen osaksi arkea?

1. Rukoileminen

Rukoileminen on tapa olla yhdessä Taivaan Isän sekä Jeesuksen Kristuksen kanssa. Se on ainut tapa, jolla voin olla kahden kesken Hänen kanssaan.

Rukous on myös asia, jota paholainen vihaa ja pelkää, sillä rukous vahvistaa minun yhteyttäni Isään. Mitä vahvempi yhteys minulla on Isään, sitä heikompi vaikutus paholaisella minuun on. Rukouksessa vahvistan myös Jumalan minulle antamaa taisteluasua. Mitä vahvempi olen, sen helpompi minun on vastustaa pimeyttä ja paholaisen valheita.

Rukouksen ei tarvitse olla hienoja korulauseita. Se on minun aitoa puhetta Jumalalle. Se on sitä, kun lopetan vaatimisen sekä pyytämisen ja asetun yhteyteen ja luotan, että Jumala kantaa. Rukous on kuin puhelu luotetuimmalle ystävälle.

Rukoilen joka päivä. Otan sille aikaa. Mieluiten runsaasti, sillä se ohjaa minua koko muun päivän oikeaan suuntaan. Itse rukoilen joka aamu. 

Tuon ajatukseni Isän eteen, rukoilen ihmisten puolesta ja pyydän suojelusta ja ohjausta päivälle. Kiitän Herraa erilaisista asioista, kuten mm. siitä, että olen saanut luovuttaa elämäni Hänelle ja ottaa Hänet sydämeeni. Kiitän usein myös siitä, että saan luottaa elämäni, huoleni ja pelkoni Hänen käsiinsä.

Vaikka Herra suo sinulle vain kapean leivän ja niukasti vettä, hän, sinun opastajasi, ei enää kätkeydy. Omin silmin sinä saat nähdä hänet.  Aina kun olet eksymässä tieltä, milloin oikeaan, milloin vasempaan, sinä omin korvin kuulet takaasi ohjeen: – Tässä on tie, kulkekaa sitä.

Jesajan kirja 30:20‭-‬21


2. Raamatun lukeminen

Raamatun lukeminen on tärkeää, jotta opin miten elää Jumalan tahdon mukaan. Uskossa eläminen on paljon muutakin, kuin 10 käskyn noudattamista ja kirkossa käymistä. Itse ajattelen, että Raamattu on  oma opaskirjani. Opas, jonka avulla selviän tämän maailman houkutuksista, kiusauksista ja pimeydestä voittajana.

Minua auttoi se, kun opin että Raamattuja on eri painoksia ja eri painoksissa on erilaiset kieliasut. Itselleni helppolukuisin oli vuoden -92 painos. Nyt kun olen lukenut tuota painosta, olen sisäistänyt paljon helpommin Raamatun opetuksia.

Olen myös ottanut ystävieni vinkistä käyttöön ilmaisen kännykkäapplikaation nimeltä Your Version. Se sisältää opettavaisia ja hyödyllisiä suunnitelmia eri teemoista, joiden avulla on helppo tutustua Raamattuun.

Latasin siis itselleni kännykkään maksuttoman Your Versionin ja aloitin suunnitelmien tekemisen. Hyviä suunnitelmia alkuun ovat mm. 

  • Kuinka aloittaa Raamatun lukeminen
  • Takaisin lähelle Jumalaa
  • Vilpitön elämä
  • Kasvata uskoasi
  • Löydä rauha
  • Suhteen aloittaminen Jeesuksen kanssa
  • Valittu: Muistuta itseäsi evankeliumista joka päivä

Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme.

Kirje heprealaisille 4:12


3. Ylistysmusiikin kuunteleminen

Alussa, kun pelko ja ahdistus meinasivat vallata mielen, sain paljon apua ylistysmusiikin kuuntelemisesta. Ylistäminen musiikin avulla on ainakin itselleni se luontevin tapa.

Olen koonnut itselleni Spotifyhin soittolistoja, albumeita ja artisteja, joiden ylistysmusiikki tuo minulle eniten lohtua, tukea, hyvää oloa ja rauhaa. Noita listoja on sitten hyvä laittaa vaikka yöksi korvanapeista soimaan hiljaisella. Omia ehdottomia ylistysmusiikki artisti/albumi-lemppareita ovat:

  • Paul Wilbur: Your Great Name
  • Petri Kosonen ja Undivided hearts: Kultainen sydän
  • Pekka Simojoki: Häikäisevän kirkas sekä Ylistys
  • Lauren Daigle: How Can It Be
  • Jimmy Needham: Clear The Stage


4. Seurakunnassa käyminen

Tätä minulle sanottiin paljon: älä jää yksin! Vaikka tuntuisi, että kyllä minä itsekin pärjään, niin yksin uskossa eläessä ja ollessa on helpompi liekin sammua. Mutta, kun olen samanlaisten ja samanhenkisten ihmisten seurassa kipinä ei pääse niin herkästi sammumaan, sillä muiden uskovien liekit ruokkivat myös omaa liekkiäni.

Ymmärrän toki, että tämä aika tekee live tapaamisista haastavia, sillä harva seurakunta on auki. (Mikä on aivan järjettömän tylsää.) Mutta omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa: Livenä asiat ovat paljon voimallisempia ja väkevämpiä. 

Etästriimejä katsellessa pääsen kyllä sanan äärelle, mutta kuinka hyvin pystyn keskittymään ja ottamaan sille aikaa. (en oikein hyvin) Etästriimeistä on helppo alkaa lipsumaan ja kun lipsun yhdestä, lipsun herkemmin toisesta ja pian huomaankin, etten ole lukenut Raamattua pariin päivään tai rukoileminen on jäänyt muutaman sanan heippa-lapun kaltaiseksi hätäviestiksi Jumalalle.

Käyn siis seurakunnassa tai olemme koonneet luotettujen uskovien rukousryhmän, jonka kanssa voimme kokoontua Raamatun ja rukouksen äärelle.


5. Palveleminen 

Jeesus sanoi: "Ei Ihmisen Poika tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan" (Mark 10:45).

Palveleminen tarkoittaa aitoa ihmisistä välittämistä ja auttamista. Meidän uskovien tulee palvella. Meillä jokaisella palvelutehtävä on omanlainen. Minä koen, että ainakin nyt voin palvella ihmisiä kirjoittamalla tätä blogia ja jakamalla tätä kautta evankeliumia ja kokemuksiani uskosta niille, jotka sitä haluavat kuulla.

Osa palvelee oman ammattinsa tai vapaaehtoistyön kautta. En kuitenkaan panikoi sen suhteen, että minun pitäisi heti tietää miten juuri minun tulee palvella. Löydän varmasti oman kutsumukseni ja oman tapani ajan kanssa. Meille jokaiselle on Herra antanut lahjan, jota käyttää palvelemiseen.


Mitä ajatuksia tämä postaus sinussa herätti? Kerro ja kommentoi mikä näistä viidestä tavasta on sinulle luontevin tapa olla lähellä Jeesusta?

  • Share:

You Might Also Like

2 kommenttia

  1. Mukava lukea. Itse tykkään kans Pekka Simojoen sekä Exitin musiikista. Kuuntelen muutakin hengellistä musiikkia paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy joskus kirjoittaa vaikkapa oma musiikkilista tänne blogiin. Olen löytänyt paljon tosi hyviä niin suomalaisia, kuin ulkomaisiakin artisteja. Spotifysta löysin valmiita kristillisen musiikin soittolistoja. Sieltä olen bongaillut itselleni mieluisia kappaleita omalle listalleni. Tein myös erillisen ylistysmusiikki-soittolistan :)

      Poista